עוד בלייפסטייל ובריאות
 >  > 

לחצים ומתחים

פעמים רבות בחיים, ובמיוחד בתקופה האחרונה, אנחנו נמצאים במצבי לחץ ומתח. כיצד אפשר להתמודד? ד"ר דובי עונה

חברים וחברות יקרים,
תודה על כל התגובות, השאלות וההצעות שקיבלתי מכם מאז האיגרת הקודמת שלי. מספר חברים פנו אלי ובקשו/שאלו אם אני יכול להמליץ בפניהם על רופא הומו/לסבי או לפחות gay friendly על מנת שיוכלו להתייעץ בלא חשש או מבוכה.

החלטתי לפנות לחבריי הרופאים והרופאות ההומו/לסביות וגם אחרים שאני מכיר, שיכולים לענות על הדרישות הנ"ל. אז ידידיי, קולגות שלי. פנייה זו אליכם/ן - אם ברצונכם להיות ברשימת הרופאים/רופאות שלי לצורך המלצה למבקשים, אנא כתבו אליי עם פרטי הקופה בה אתם עובדים, סוג ההתמחות, טלפון או כתובת לפניות והאם הנכם עובדים גם באופן פרטי, וכמו כן כל פרט חשוב אחר שנראה לכם. אני מתחייב ומבטיח לשמור על דיסקרטיות מלאה, לא לפרסם בשום תנאי ולאף אחד רשימה זו ולהשתמש בה רק לטובת חברי/חברות הקהילה. אשמח לשוחח עם כל אחד ואחת שיפנו אלי על מנת שתהיה בינינו היכרות אישית ואמון הדדי.

וכעת לנושא היום:
דיאלו בקש שאכתוב על דרכי התמודדות עם stress - (מצב לחץ) ולפרט דרכים בטוחות להרגעה.

ובכן דיאלו ידידי. נתחיל בכך שאין דרכים בטוחות להרגעה, אולם ישנן דרכים רבות בהן נתן להיעזר ולהירגע. לאנשים שונים מתאימות דרכים שונות ועל כן אין "מרשם" כללי הטוב לכולם. ללא ספק, זמנים כפי שאנו חיים בהם היום, יוצרים מתח ולחץ ניכר אצל חלק גדול מהאנשים. כמובן שגם אישיותו של האדם קובעת עד כמה הוא רגיש למצבי עקה (=לחץ, סטרס). פגישות עם מעסיקים/מורים/הורים/אחים/שכנים ועוד ועוד עלולות לגרום לסטרס. המצב הכלכלי (ובמיוחד לאור מצב המשק). החשש מפיגועים, חבלה, נסיעות בתחבורה ציבורית, בילוי במסעדות ומקומות הומים כמו קניונים, במות בידור ביום העצמאות ועוד. הומואים ולסביות רבים לחוצים בעת קיום יחסים שמא ידבקו באיידס ומחלות מין נוספות, לחוצים לקראת ובעת קיום יחסים (חרדת ביצוע), לחוצים בפניה למקום עבודה חדש מחשש להומופוביה ועוד ועוד. בקיצור סיבות להיות בלחץ, מתח וחרדה לא חסרות.

יש לזכור עם זאת שמידה מסוימת של מתח פנימי היא חיובית ועוזרת לאדם להיות בעירות מלאה ולביצועים טובים יותר. גם במצבי פחד אמיתיים, המתח גורם לכך ש"נברח או שנלחם" ולא נשאר אדישים למצב ולסכנה.

איך מטפלים בזה?
השיטות אינסופיות וכפי שכבר כתבתי כל אחד והשיטה המתאימה לו. רוב האנשים מתמודדים עם סטרס בשיטות לא תרופתיות. אסקור כמה מהן:

השיטה השכיחה ביותר כנראה היא "הסחת מחשבות" כאשר מידת הסטרס עולה ובלתי נסבלת אנו מלמדים את עצמנו לחשוב על נושאים שונים שלא קשורים לסיטואציה המלחיצה. למשל: כאשר היה פיגוע בעירכם ופתאום כל הקרובים והחברים מתחילים להתקשר על מנת לשמוע שהכל בסדר איתך ואתה מרגיש - 'די, לא מסוגל יותר', ומתחיל לחוש לחץ בחזה העליון ומחנק בגרון  סגור את הטלפון ובעיקר את הנייד, עצום עיניים, שים מוזיקה שאתה אוהב ברקע וחשוב על הסיטואציה הכי נעימה שהיית בה לאחרונה (הליטוף של מוטי, ארוחה רומנטית עם האהוב, שכיבה על חוף הים תוך האזנה לגלי הים וכו' וכו') ותתמכר לזיכרון למשך מספר דקות. כשתחזור למציאות, תגלה/י שהיא קצת יותר קלה.

ישנן שיטות הרפיה רבות נוספות, לדוגמא: יוגה, מדיטציה, דמיון מודרך, היפנוזה עצמית ועוד.
שיטה שתופסת תאוצה בשנים אחרונות היא ביופידבק. בעזרת ציוד אלקטרוני מתוחכם מלמדים אותנו לשלוט בשרירים מסוימים בגוף העוזרים לנו להירגע. לאחר מספר תרגולים בצמוד למכשיר נדע להפעיל/להרפות את השרירים המתאימים ולהרגיש הרבה יותר רפויים.

כאשר מידת העקה גבוהה מאוד ניתן לתת טיפול תרופתי. התרופות השכיחות ביותר למצבים אלו הם ממשפחת הבנזודיאזפינים (לדוגמא: ווליום, ובן, לוריבן). התרופות פועלות על מערכת העצבים המרכזית (מוח) והן יעילות מאוד להפחתת רמת החרדה אולם יש להן תופעות לוואי כמו ישנוניות יתר. כמו כן יש לזכור שיש התמכרות לתרופות מסוג זה.

ישנן צמחי מרפא שיש להם תכונות של הרגעה. לדוגמא: ולריאן, פסיפלורה או קווה קווה. מבחינת עצמת ההרגעה הן פחותות מהתרופות הכימיות אך אינן ממכרות ויש להן בדר"כ פחות תופעות לוואי. ישנם גם תכשירים הומאופטיים המיועדים להרגעה, פרחי באך (כמו השילוב המנצח rescue) ועוד ועוד.

כמובן שאם מצב הסטרס מתמשך, חוזר, בלתי נסבל ומטריד כל הזמן זה הזמן לגשת לטיפול אצל מטפל מקצועי. גם כאן קיימות שיטות רבות מאוד לטיפול, החל מגישות התנהגותיות, משימתיות ועד לפסיכותרפיה מלאה.

ואסיים בבדיחה העדתית המפורסמת: איך מתחיל ספר בישול מרוקאי? "קודם כל תירגעי".

כל הזכויות שמורות 1999-2021 הקמת אתרים ניהול תוכן
נא להמתין... נא להמתין...