עוד בלייפסטייל ובריאות
 >  > 

איך עוברים את החגים בלי להשמין?

ארוחות משפחתיות גדולות, מפגשים חברתיים עם נשנושים ואלכוהול, ממתקים מסוכנים והיעדר פעילות ספורטיבית. זה מה שמחכה לנו בחודש הקרוב. איך תוכלו לעבור את החגים בשלום? המדריך המלא

תקופת החגים מתאפיינת בארוחות משפחתיות ומפגשים חברתיים שטומנים בחובם הרבה מאוד אוכל והרבה מאוד קלוריות. מלבד ההשמנה, שינוי התזונה בחגים עשוי להוציא את הגוף מאיזון וליצור מצב של רוויה בחומרי מזון מסוימים ומחסור באחרים, הדרושים לתפקוד תקין. לפני שהחגים באים עלינו לטובה, יצאנו לברר איך שומרים על תזונה נכונה גם מול הפיתויים הצפויים. "תקופת החגים המתקרבת מתאפיינת במספר רב של ארוחות גדולות ועשירות, כאשר בסיומה אנו מגלים שהוספנו מספר ק"ג מיותרים למשקלנו", אומרת הדיאטנית הקלינית ב"יערות הכרמל", שירה ג'יביליק, שמציעה מספר עצות שימושיות לשמירה על המשקל בתקופת החגים:

  • מומלץ לאכול ארוחות קטנות במהלך היום (פרוסה עם גבינה, יוגורט, פרי, קרקר וכו') - אחרת מגיעים רעבים לארוחה ואוכלים כמויות רבות מעבר לרצוי.
  • בארוחת החג המתינו עד שכל סוגי המאכלים יוגשו לשולחן, בחרו במאכלים המיוחדים והמועדפים עליכם ביותר, ואכלו אותם לאט ובהנאה.
  • אין צורך לקחת תוספות - במידה ונשארתם רעבים, תמיד ניתן לשתות או להוסיף ירקות.
  • שתייה - היזהרו ממשקאות אלכוהוליים. כוס של יין מכילה כ-150 קלוריות. עדיף לשתות מים ומשקאות דיאטטיים. כמו כן, שתיית אלכוהול עלולה לעורר תיאבון.
  • בין הארוחות - מומלץ להרחיק את המזון מטווח ראייה מכיוון שריח המזון מגרה את התיאבון.
  • ישיבה ממושכת לשולחן מובילה לרוב לאכילה מוגברת. נצלו כל הזדמנות לעזור בהגשה ובפינוי הכלים.
  • קינוחים - העדיפו קינוחים המורכבים מפירות (סלט פירות, לפתן וכו') על פני קינוחים כעוגות, מוסים וכו'. יש הבדל משמעותי בתכולת הקלוריות.
  • רטבים וסלטים מבושלים מכילים כמות רבה של שומן, לכן כדאי להוסיף כמה שפחות רטבים לסלטים ולהיזהר מסלטים מבושלים.
  • פעילות גופנית מומלצת בכל עת ובמיוחד בתקופה זו. נצלו כל זמן פנוי לביצוע פעילות גופנית.
  • על מנת להפחית את כמות השומן במאכלים, מומלץ:
    • לבחור בשיטות בישול כאידוי, אפייה וצלייה בתנור.
    • להשתמש בשני חלבונים במקום ביצה.
    • פירות יבשים (במידה) במקום אגוזים.
    • במאפים - ניתן להחליף מחצית מכמות השומן ברכז תפוחים.
    • זכרו שכף שמן מכילה כ-135 קלוריות, תפוח כ-50 קלוריות, פרוסת עוגת דבש כ-200 קלוריות וכפית דבש כ-20 קלוריות.

ולא לשכוח פעילות ספורטיבית לשמור על המוטיבציה ולבצע פעילות ספורטיבית סדירה היא אחת המטלות הקשות ביותר בעבור רבים. בין אם זו העייפות המצטברת מהמטלות היומיומיות שעלינו לבצע, חוסר חשק והיעדר כוח רצון, הם חלק מהסיבות לכך שאנו מעדיפים לשבת בבית מול הטלוויזיה, מאשר לבצע פעילות ספורטיבית בריאה, שיכולה אפילו להיות מהנה. הטיפים הבאים יסייעו לכם לבצע פעילות ספורטיבית מתאימה גם בתקופת החגים:

  • סדר היום שלנו מתהפך במהלך החגים. ריבוי ימי חופשה, אירועים משפחתיים ומפגשים חברתיים הופכים את הלו"ז שלנו לשונה מבדרך כלל, ועמוס לעייפה. התזונה העשירה לא הופכת את העניין לקל יותר רק ומכבידה עלינו. לכן, עליכם לסדר את לוח הזמנים שלכם ובמידת האפשר לבנות אפילו טבלה המפרטת את האירועים בהם תהיו חייבים להשתתף, וכך לבנות מאזן קלוריות. יודעים שמצפה לכם ארוחה כבדה וגדולה בערב? הימנעו מאכילה מופרזת במהלך היום ונסו לשבץ פעילות ספורטיבית מתונה לפני היציאה לארוחה הגדולה.
  • בתקופת החגים מזג האוויר עשוי להיות נעים יותר מאשר בימי הקיץ שקדמו לה. נצלו את מזג האוויר לטיולים רגליים. הליכה מתונה ואיטית עדיפה על חוסר פעילות, והיא תסייע להמריץ את מחזור הדם ולשפר את קצב חילוף החומרים, המועט בעקבות האכילה והמנוחה הרבה.
  • החגים מזמנים עמם גם שפע של מצבי לחץ בלתי סימפטיים בעליל. מפגשים משפחתיים יכולים לעורר מתחים ומריבות גדולים, וכדאי להימנע מהם ככל האפשר - גם למען בריאותכם. גם במידה ואתם סובלים מ"דיכאון חגים" או שמצב הרוח שלכם ירוד, נסו למצוא נחמה בפעילות אירובית שעדיפה על פיצויים באמצעות מזונות ובעיקר ממתקים. מצב הרוח משתפר משמעותית בעקבות אימון אינטנסיבי.
  • במידה ואתם מנויים בחדר כושר או משתתפים בחוגים ספורטיביים, אל תוותרו מראש על ימי החופשה. חלק נכבד ממכוני הכושר נערכים מבעוד מועד לתקופת החגים ומשנים את מועדי הפעילות בהתאם לביקוש. במידה וחדר הכושר שלכם סגור, התייעצו עם חבריכם למקום ובדקו האם ניתן לבקש להרחיב את שעות הפעילות. זכרו: בימים שלאחר החגים ישנו עומס רב יותר ברוב מכוני הכושר והספורט. הימנעו מהגעה בשעות השיא, במידת האפשר, וכך תבטיחו אימון מהנה ולא צפוף.
  • ישנן פעילות חברתיות שבמהלכן תוכלו לשרוף קלוריות כמעט בלי להרגיש: צאו לטיול באופניים, הליכה בחיק הטבע, שחייה בבריכה או בים ועוד. אפשר לעשות כושר גם בבית, בנוחיות שלכם. אם יש לכם מכשירי כושר ישנים ומאובקים, זה הזמן להוציא אותם מהארון ולנצל אותם לפחות בתקופה שאתם בבית. קלטות ספורט ישנות יכולות אף הן להיות בעלות ערך ספורטיבי ובידורי גם יחד. במילים אחרות: מצאו הזדמנויות חדשות לפעילות ספורטיבית, אפילו מתונה, בביתכם.
כל הזכויות שמורות 1999-2017 הקמת אתרים ניהול תוכן
נא להמתין... נא להמתין...