עוד בלייפסטייל ובריאות
 >  > 

המדריך למנפנף ביום העצמאות

בשר על האש, אוכל מטוגן וחשיפה לקרינה הם רק חלק מהשגרה הישראלית של יום העצמאות. אם גם אתם מתכוונים לבלות את החג בנפנוף אינטנסיבי בשעות הצהריים, כדאי שתקראו את המדריך הבא

כמדי שנה, יצאו המוני בית ישראל לחגיגת הנפנופים ביום העצמאות. מומחי האגודה למלחמה בסרטן טוענים כי ליציאה המסורתית של המוני בית ישראל לשמש, לטובת אכילה קדחתנית של בשר, השפעות שונות על בריאותנו. התזונאית הרפואית, ד"ר ניבה שפירא, מסבירה כי "צליית בשר על האש כרוכה בסיכון בריאותי של היווצרות חומרים מסרטנים כתוצאה מחריכת יתר של הבשר ומספיגת עשן במזון. תהליך הבישול בטמפרטורות גבוהות לזמן ממושך וחריכת הבשר על הגריל יוצרים חומרים הפוגעים ב- DNA בתאי גוף. חומרים אלו, גם בכמויות קטנות, עלולים לגרום לתהליכים סרטניים. מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות, מצאו קשר בין חומרים אלו, לבין הופעת סוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן השד". אז איך מונעים את הסכנות מהחומרים המזיקים? ד"ר שפירא, המשמשת גם כחברת ועדת העדכון בנושא מניעת סרטן באגודה למלחמה בסרטן, מרצה באוניברסיטה ת"א ודוברת עמותת עתיד של הדיאטנים הקליניים בישראל, מציעה מספר עצות פשוטות ליישום.

  • מומלץ לצלות את הבשר רק על גחלים שכבר האפירו ולא בתוך להבות האש הגלויה, אשר מגיעות לטמפרטורה גבוהה ועלולות ליצור חומרים מסרטנים. במידה והבשר נחרך והפך לשחור, יש להסיר חלקים אלו ולא לאכול אותם.
  • חשוב להקפיד לשמור את הבשר בקירור עד לזמן השימוש בו.
  • אפשר לשלב צליית ירקות במקום בשר - כיוון שהם אינם מייצרים חומרים מסרטנים בזמן הצלייה.
  • השרייה מוקדמת, הפיכה לעתים קרובות (כל דקה) ונפנוף, מגבילים את עליית הטמפ' בבשר, ומסייעים במניעת היווצרות גורמי סרטן.
  • מומלץ לשלב בארוחה מגוון רחב של ירקות. כדאי למלא קודם את הצלחת עד חציה בירקות חתוכים בצבעים שונים או בסלט, ורק לאחר מכן להוסיף את הבשר לצלחת. מומלץ לאכול גם בצל ושום, עלים ירוקים, צמחי תבלין וכד' אשר להם השפעה מגינה.
  • מומלץ להמעיט באכילת מאכלים משומרים, מעושנים, כבושים ומומלחים. מוצרים אלו, עשויים להכיל חומרים העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים.
  • מומלץ להמעיט באכילת מאכלים מטוגנים, בייחוד בשרים, בהם כאמור נוצרים גורמים מסרטנים, אך גם מוצרי טיגון אחרים מזרזים תהליכים בלתי רצויים בגוף.
  • מומלץ להעדיף כמנה אחרונה פרי עתיר בסיבים במקום ממתקים.
  • מומלץ להימנע משימוש בשומן מן החי ולהעדיף שימוש בשמן זית או שמן קנולה.
  • אם אתם צורכים אלכוהול, מומלץ לשתות עד כוסית אחת בלבד ליום. צריכה מרובה של אלכוהול עשויה להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים. מלבד הנזקים מהמזון שאנו אוכלים, הנפנוף בשמש אף הוא חושף אתכם לקרינת שמש עזה. לכן, מומלץ להמנע מחשיפה לשמש במיוחד בין השעות 16:00 10:00, לחבוש כובע וביגוד מגן, לשהות בצל, ולהשתמש בנדיבות במסנן קרינה בעל מקדם הגנה של 15 ומעלה, גם כששוהים בצל. חשוב להרכיב משקפי שמש ולהרבות בשתיית מים. מומלץ לא לעשן כלל. אם הנכם מעשנים, אל תעשנו ליד הילדים ובני המשפחה. גם כששוהים באוויר הפתוח קיימת חשיפה לעישון פסיבי העשויה לגרום לבעיות בדרכי הנשימה, שיעול, ליחה, כאבים בחזה, ירידה בתפקוד הריאות, זיהומים בדרכי הנשימה, ברונכיט, ולעליה בסיכון להתקפות אסטמה בקרב ילדים הסובלים מאסטמה. לסיכום, ממליצה ד"ר שפירא כי מומלץ לשלב פעילות גופנית ביציאה לפיקניק ולפני הארוחה לעודד את הילדים והמבוגרים להשתתף במשחק כלשהו, כגון ריצה קלה או הליכה מהירה בסביבה. פעילות זו משפרת את סיבולת הלב-ריאה ומוסיפה בילוי מהנה לכל בני המשפחה.

 

כל הזכויות שמורות 1999-2020 הקמת אתרים ניהול תוכן
נא להמתין... נא להמתין...