עוד בלייפסטייל ובריאות
 >  > 

טיפול עשרת-אלפים לחיים שלכם

איך יוצאים מהלחץ והופכים את החיים לטובים יותר? הפסיכולוג הכי טוב בעיר? קורס רייקי משחרר? טיולים תכופים בחו"ל? המאמנת האישית רחל וקנין מציעה אלטרנטיבה לשינוי עצמי ופנימי, שיכולה לעשות אתכם מאושרים יותר

את השנים היפות שלנו אנו מבזבזים בדילמות כמו "מה אומר עלי מה שאני מרגיש?" "האם לספר להורים?" "מה יגידו השכנים?" ועוד כהנה וכהנה. בזמן שהסטרייטים מסביב בנו לעצמם זוגיות ארוכת טווח, משפחה וקריירה יציבה, אנחנו עסקנו בחקירה פנימית וחיצונית על חיינו, ולכן לא פעם הומואים ולסביות מגיעים לסביבות שנות השלושים לחייהם, מבלי ששאלו את עצמם "מה היו רוצים לעשות כשיהיו גדולים?". הפתרונות הם מגוונים - מחפשים את הפסיכולוג הכי טוב בעיר, נרשמים לקורס רייקי חדש להשתחרר מהלחץ, או נוסעים לחו"ל אחת לשנה בתקווה שהמרחק הגיאוגרפי ייתן קצת נחת. כיום נוסף לרשימה תחום חדש האימון האישי (Life Coaching), שקיים בארצות הברית כבר קרוב ל-20 שנה, וגם בארץ תופס תאוצה בשנים האחרונות.

בשונה מטיפול פסיכולוגי, האימון לא מתעסק בנבכי העבר, לא חופר ב"מה גרם לי להיות כזה או אחר", אלא ב"איך אני צועד מהנקודה בה אני נמצא היום לעתיד ורוד יותר (תרתי משמע)?". האימון לא רואה במתאמן אדם "חסר" או "פגום" אותו צריך לתקן. המתאמן הוא אדם שלם ובריא בנפשו, ששואף למיצוי הפוטנציאל החווי בתוכו. נקודה נוספת שמבדילה בין אימון לטיפול היא המאמן. המאמן מדבר בגובה העיניים, בשונה מטיפול שם המטפל הוא היודע והמוסמך. תפקידו העיקרי של המאמן הוא לאתגר בשאלות, לשקף, לתמוך ולמשב. ההנחה הבסיסית באימון היא שכל התשובות נמצאות אצל המתאמן, והוא זה שיודע טוב יותר מה עובד עבורו ולאן הוא רוצה להגיע.

לא כל מקרה או דילמה מתאימים לאימון. אימון נועד לאנשים שמסוגלים להציב לעצמם מטרות ויעדים, לצאת לפעולה ולכבוש אותם. הרעיון המרכזי של השיטה הוא פשוט שיחה, אחת לשבוע, פנים מול פנים או טלפונית, בין המאמן למתאמן. במהלך סדרה של שנים עשר מפגשים בונים המאמן והמתאמן תוכנית פעולה להשגת המטרות והיעדים אותם רוצה המתאמן להשיג בחייו. האימון נוגע בכל תחומי החיים: זוגיות, קריירה, קשרים בינאישים וכו'. אין הדבר אומר שאחרי סידרה של שנים עשר מפגשים אנשים מצליחים לצאת מהארון, למצוא זוגיות ולפתח קריירה - אימון הוא תהליך, שבתחילת הדרך מלווה במאמן. כאשר המתאמן מקבל השקפה אחרת, מטרות ויעדים ברורים וכתובים, ואת הכלים הדרושים, הוא ממשיך בכוחות עצמו, הפעם ממקום חזק ומודע יותר.

הדרך להגשמת חלומות מתחילה בהשגת מטרות

לא מזמן הגיעה אלי בחורה בת 29, שרצתה לצאת מהארון בפני הוריה, ולומר להם שהיא לסבית ולא תוכל לחיות את חיה עם גבר כפי שציפו. המטלה הייתה גדולה עבורה. כשהגיעה היה נראה לה כאילו לעולם לא תוכל לבצע את המשימה. ביקשתי ממנה לצייר את החלום, ובצידו השני של הדף לרשום בכל חלק קטן, ממה ממורכב החלום הגדול, לגזור את החלקים הקטנים וליצור מהם פאזל. כך עבדנו לאט לאט, כל פעם על חלק קטן מהתמונה. כל פעם התעסקנו במשימה אחרת שרשמה, ובכל פעם שסיימנו להתעסק בחלקיק בתמונה, הדבקנו אותו על לוח. ברגע שהיו לנו את כל החלקים על הלוח התמונה הושלמה. זה היה היום שבו הרגישה מוכנה לעמוד מול הוריה ולספר להם. החלום הוא גדול, אך אם מפרקים אותו לחלקים קטנים, כל פעם מטרה אחרת, משימות קטנות, החלום נראה ברור יותר וניתן להשגה.

אני מזמינה גם אתכם לתרגיל קטן. קחו דף ועט ונסו לענות על השאלות הבאות :

א. איפה היית רוצה לראות את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?
ב. מה חשוב לך להשיג בחיים על מנת שחייך יהיו מלאים ושלמים?
ג. מה היית מנסה עכשיו אם היית בטוח/ה שלא תיכשל/י?

לאחר שכתבתם את התשובות לשאלות שאלו את עצמכם, עד כמה אתם מוכנים ללכת עם חלומכם?
מה אתם מוכנים לעשות כדי להגשים אותו, ועל מה אתם מוכנים לוותר על מנת להשיג את הדברים החשובים לכם באמת? זהו השלב הראשון באימון - "בניית החלום".

לפעמים חלומות מתגשמים

המושג "חלום" נתפס בעיני רבים כפנטזיה שאותה לא ניתן, וגם לא בטוח שרוצים, להשיג. במסגרת אימון חלום הוא אותו גרעין חזק הנמצא בכל אחד מאיתנו, יעוד, נטייה, רצון, צורך. אצלי הגרעין הזה הוא הצורך החזק בתקשורת עם אנשים, אצל האחר - הצורך ליצור מוזיקה, והשלישי יאמר שהצלחה בקריירה היא שמניעה אותו. מה היה המוטיב המרכזי בתשובה לשאלה הראשונה ששאלתי? זוגיות, קריירה, צמיחה אישית? לכל אחד תחום אחר אשר גורם לו לנוע קדימה. זהו חלומו, זהו ייעודו, ואותו הוא רוצה להגשים. בלי אותו מנוע תתקשו לצאת לפעולה.

אני זוכרת מתאמנת שסיפרה לי שמאוד חשוב לה להצליח בלימודי המשפטים. כששאלתי אותה אם זה מה שחלמה לעשות כל חייה, היא ענתה שזה החלום של אימה - "כל חייה היא ייעדה אותי להיות עורכת דין, אני בכלל אוהבת חיות". שאלתי האם היא מוכנה לוותר על החלום של אימה, על מנת לצאת ולהגשים את חלומה. היא התקשתה לענות, ונזקקה לכמה ימים למחשבה. לאחר כמה שבועות היא החליטה לנטוש את לימודי המשפטים לטובת ריפוי בעיסוק עם בעלי חיים. רק אז יכולנו באמת להתחיל לעבוד. ברגע שיש מנוע חזק שמניע לעבר החלום - השגת המטרה קרובה מאי פעם.

כעת, על מנת להעצים את החלום, כדאי ומומלץ להעביר אותו לכמה מימדים. ציירו לכם קולאז', או כל צורה אחרת שתמחיש לכם איך החלום עתיד להיראות. נסו לדמיין את חלומכם, כל יום לפני השינה, חישבו עליו והוסיפו לו פרטים וצבעים. מיצאו שיר שמחבר אתכם לחלום - שיר שבכל פעם שתשמעו יזכיר לכם את החלום. כיתבו אותו ותלו במקום בולט - על המקרר, המראה, המחשב, ובכל מקום אחר שעולה בדמיונכם. השלב השני הוא כתיבת המטרות. כתיבת המטרות תעזור לכם להבין, לחדד ולמקד את חלומכם, על מנת לכתוב את המטרות ענו על השאלות הבאות:
א. לשם מה אני רוצה להשיג את החלום?
ב. איזה אדם אהיה אחרי שאשיג את החלום?

כשאני בניתי את החלום שלי היה לי ברור שאני רוצה לאמן בכלל, ולאמן בקהילה ההומוסקסואלית בפרט. כשחשבתי מה המטרות שלי, כתבתי כך:
א. לאמן אכלוסיה מגוונת (הומוסקסואלית וסטרייטית.
ב. לחשוף תחום חדש ויעיל לפתרון דילמות בעולם ההומוסקסואלי. מתוך תחושת שליחות ואמונה שניתן להתמודד עם שאלות/בעיות/דילמות באימון. פיתוח כלים, שיטות, תהליכים הנגזרים ממתודולוגית האימון.
ג. להגיע למיצוי וסיפוק בתחום המקצועי Being

השלב השלישי הוא פירוק החלום למשימות. החלום מורכב מהרבה משימות קטנות, הפכו את החלום למעשים. כיתבו תוכנית פעולה ופרטו בה מה עליכם לעשות ומתי. התחילו במשימות קטנות - כל יום משימה אחת, רק אחת, שתקדם אתכם לחלום. הקפידו לעמוד במשימות ובזמנים שהקצבתם לעצמכם. אחת לשבוע, משבו את עצמכם. עיברו על התוכנית ובידקו מה כבר עשיתם. אין טעם להסתכל על מה עוד נותר, אלא רק לפרגן לעצמכם על כל מה שכבר עשיתם. את השאר תעשו כשיגיע הזמן. שתפו חברים ומכרים בחלומכם, ותתפלאו לגלות עד כמה אנשים שמחים לעזור, לתמוך ולהקשיב.

סביבה תומכת

סיפור הצפרדעים, מאת כותב לא ידוע, ממחיש לי מחדש בכל פעם שאני קוראת אותו עד כמה הסביבה היא משמעותית בהגשמת חלומות:

"הצפרדעים החליטו לערוך מרוץ. המטרה הייתה להגיע לקצה העליון של מגדל גבוה. הרבה אנשים התכנסו כדי לראות אותן ולתמוך בהן, אבל למעשה האנשים לא האמינו שהצפרדעים מסוגלות להגיע עד למעלה. כל המשפטים שנשמעו כשהחל המרוץ היו: "אין טעם! הן לא יצליחו אף פעם!"
הצפרדעים החלו לאט לאט להתייאש, חוץ מצפרדע אחת שהמשיכה לטפס.
האנשים המשיכו: "חבל על הזמן! הן לא יצליחו לעולם!"
הצפרדעים הרימו ידיים, חוץ מאותה צפרדע שהמשיכה למרות הכל, לבד, במחיר של מאמץ עצום, והגיעה למעלה. האחרות, נדהמות, רצו לדעת איך היא עשתה זאת. אחת מהן התקרבה כדי לשאול אותה, ואז גילתה שהצפרדע הייתה - חירשת! אלמלא הייתה חירשת, הייתה מסיימת כמו חברותיה".

תמיכה סביבתית היא כלי משמעותי באימון. לעיתים כשאדם מגיע לאימון הוא מרגיש לבד עם חלומו ועם מטרותיו. אנשים רבים נוטים לחשוב שחלומות לא נועדו להגשמה, ולכן לא רואים צורך לשתף את הסובבים אותם בחלומם. כשאדם מחליט להפוך את אחד מחלומותיו למציאות, רצוי וכדאי לשתף את הקרובים לו, ובכך להשיג כמה דברים מאוד משמעותיים:
א. הצהרת כוונות ברגע שתאמרו "זה חלומי ואותו אני הולך להגשים" אתם מתחייבים, קודם כל בפני עצמכם ואחר כך בפני הסובבים אתכם. ההתחייבות נותנת תוקף לחלום, ומכאן הדרך להגשמה קרובה יותר מתמיד.
ב. רתימת אנשים כשאדם מספר שהוא רוצה להשיג מטרה או חלום, להפתעתו הוא מגלה שעוד כמה אנשים סביבו מייחלים להשיג מטרה דומה או קרובה לשלו, חוברים אליו, והופכים להיות שותפים לחלומו.
ג. הרחבת אופקים - ברגע שתשתפו תהיו פתוחים לשמוע רעיונות, דעות ומשובים מאנשים סביבכם, ותוכלו לחדד ולמקד את החלום.
ד. תמיכה נפשית בחרו אנשים אופטימיים לצידכם אשר יפרגנו לכם בתהליך, ויקלו עליו. כשיש סביבכם אנשים חיובים, הימנעו מאנשים פסימיים. הם לא מפרגנים לעצמם - למה שיפרגנו לכם?

בתהליך היציאה מהארון, בעיקר מול האנשים המשמעותיים בחייכם, כגון הורים ובני משפחה אחרים, יש באמת קושי רב למצוא סביבה תומכת, לכן:
שתף חברים, תן להם לספר לך מה הם עשו במקרה דומה לשלך- לא בטוח שמה שהם עשו יעבוד גם במקרה שלך, אבל תהיה פתוח לשמוע חוויות של אחרים, זה יכניס אותך לפרופורציות ויתן לך זוויות חדשות לחלומך.
בחר אחד מבני משפחתך שידוע לך שהוא אופטימי, פתוח וחיובי, איתו ניתן להתחיל לדבר על הנושא. ברגע שאחד מבני המשפחה ידע ויתמוך בך, יהיה לך הרבה יותר קל לעמוד מול השאר.
חפש אנשים שנמצאים באותו תהליך, תמיכה הדדית מעצימה מאוד .
בנה תוכנית עבודה עם מאמן. מאמן הוא מקור תמיכה חזק ויציב, המאמן הוא שותף מאתגר ודיסקרטי, אשר מחויב לחלומך ולמטרותיך ונמצא איתך לאורך כל התהליך.

ועכשיו למשימה:
בחרו מטרה אחת אותה אתם רוצים להשיג. מטרה שכאשר תחשבו עליה היא תגרום לכם לריגוש.
כתבו את המטרה במשפט, ואמרו את המשפט הזה לפחות 10 פעמים ביום לעצמכם. כתבו את המטרה על כמה דפים והדביקו אותם במקומות אסטרטגיים (על המקרר, המחשב, המראה וכו').
שתפו שלושה חברים ברצונך להשגת המטרה, ושאלו אותם, במידה והיו במצבכם, מה הם עשו כשהיו במקום הזה? חשבו איזו סביבה תומכת יכולה לעזור לכם להגשים את המטרה אימון, טיפול, קבוצת תמיכה?

תגיות
כל הזכויות שמורות 1999-2021 הקמת אתרים ניהול תוכן
נא להמתין... נא להמתין...