עוד בלייפסטייל ובריאות
 >  > 

טיפים לגמילה מעישון

רוצים להפסיק לעשן? מומחי "בריאות כללית" מציעים לכם כמה טיפים לפני הפסקת העישון, ולתקופת הגמילה הקשה שבאה מהרגע בו הפסקתם לעשן

ההחלטה להפסיק לעשן, אינה צצה לפתע פתאום ברגע אחד, אלא היא, בדרך-כלל, תהליך שעובר על המעשן, שבסופו גומלת בו ההחלטה - להיגמל מעישון.

גורם חשוב במידת ההצלחה הוא החלטה נחושה של המעשן עצמו להפסיק לעשן. ההחלטה והמשמעות שהוא מייחס לנושא ועד כמה חשוב לו להפסיק לעשן - חשובים ביותר. כמו להחלטות אחרות בחיים - כאשר הדבר מספיק חשוב לאדם הוא מוצא את הכוח והאמצעים המתאימים, זאת כמובן, בעזרת סיוע ותמיכה שהוא יכול לקבל באמצעים שפותחו לשם כך.

מומלץ לתכנן את תהליך הגמילה, להכין אסטרטגיות לפעולה ולדעת לקראת מה הולכים.

התכונן לקראת הפסקת העישון

  • רשום לעצמך למה כדאי ומה תרוויח מהפסקת העישון (מכל בחינה רלוונטית בעבורך - בריאותית, אסטתית, כספית, חברתית וכו').
  • חשוב באופן חיובי - אל תחשוב "לעולם לא אעשן יותר", אלא אמור לעצמך מדי יום: "היום לא אעשן".
  • למד את הרגלי העישון שלך, היכן, מתי, באילו נסיבות, מהם המצבים המעוררים בך רצון לעשן, כדי להתכונן ולתכנן מה לעשות במצבים אלו. אפשר להיעזר ברישום הסיגריות שאתה מעשן בכל יום, באילו מצבים ומה מידת הצורך לעשן באותו רגע.
  • התאמן לצאת מהבית ללא סיגריות והתכונן לפעם הראשונה שלך כלא מעשן בבית, בנסיעה, בבילוי.
  • כדאי שתפסיק לעשן יחד עם אדם נוסף, כמו בני-זוג, קרובים, חברים. כדאי גם להודיע לסובבים אותך על כוונתך להפסיק לעשן, כדי לקבל מהם תמיכה וסיוע בתהליך הגמילה.
  • קבע לעצמך את תאריך הפסקת העישון תוך 10 ימים עד שבועיים.
  • ניתן להיעזר בתחליפי ניקוטין ובתרופה לגמילה מעישון (שניתנת עפ"י מרשם רופא בלבד), למי שמתאים. יש להקפיד על הוראות השימוש בתכשירים אלה.
  • סיכויי ההצלחה בגמילה עולים משמעותית כשיש סיוע מקצועי, ומומלץ להעזר גם בייעוץ מקצועי, כמו סדנאות גמילה מעישון.

עם הפסקת העישון

  • שנה את שגרת הבוקר שלך, שנה את סדר הפעילויות, אכול במקום אחר, צחצח שיניים מיד לאחר האוכל.
  • הקפד על אכילת ארוחת בוקר והשתדל להימנע מלהגיע למצבי רעב.
  • אם אתה רגיל לעשן לאחר שתיית קפה - השתדל לצמצם בתקופה זו את שתיית הקפה, הימנע עד כמה שאפשר משתיית אלכוהול.
  • הרבה בשתיית מים.
  • אכול ירקות ופירות. אם יש לך הגבלות תזונתיות, או שעליך לאכול לפי דיאטה מסויימת - היוועץ בדיאטנית.
  • עסוק בפעילות גופנית שמתאימה לך, והעסק את עצמך בתחביבים, העסק את הידיים, או כל פעילות שמתאימה לך ותעסיק אותך במקום סיגריה.
  • סלק סיגריות ומאפרות מהבית.
  • אמץ טכניקות להרפייה, נשום נשימות עמוקות מדי פעם.
  • אם מגיע דחף לעשן - המתן מעט, מסתבר שהוא נוהג לחלוף מעצמו תוך שניות או דקות מועטות. אפשר גם לקום ולשנות סביבה, להעסיק עצמך ולהסיח דעתך בפעילות אחרת, להכניס לפה ירק כלשהו, סוכריה או מסטיק דלי סוכר וכד'.

חשוב ביותר - לא להתפתות לעשן אפילו סיגריה אחת - זו עלולה להיות הדרך חזרה להרגל העישון.

כדאי לדעת - גם אם נסית בעבר להפסיק לעשן, אך חזרת לעשן - אין לראות בכך כשלון, הסתכל על כך כאמצעי להתקדם הלאה וללמוד מה לא "עבד" קודם, או מה הפריע בעבר - כדי לשפר ולנסות אמצעים אחרים, ובעיקר ללמוד ולהתכונן מפני המצבים שעלולים לגרום לחזרה לעישון. העיקר לא להתייאש - יש מעשנים שהצליחו לאחר כמה נסיונות.


מוגש על-ידי המחלקה לחינוך וקידום, בשירותי בריאות כללית.

כל הזכויות שמורות 1999-2021 הקמת אתרים ניהול תוכן
נא להמתין... נא להמתין...